چگونه رونق هوش مصنوعی، مشاوران را عقب گذاشته است
ساختار متن
شرکت Bristol-Myers Squibb اکنون بهطور مستقل در حال استفاده از هوش مصنوعی مولد برای تولید محتوای آموزشی ویژه پزشکان است.
عکس: ماتیاس بالک / DPA / ZUMA Press
«آنها بیش از حد وعده دادند»، مگش شارما، مدیر ارشد اطلاعات و استراتژی شرکت AmeriSave Mortgage گفت. او اضافه کرد: «وقتی به ساخت موارد کاربردی واقعی رسیدیم، فهمیدیم که آنها واقعاً هیچ ایدهای درباره انجام این کارها ندارند.» او ادامه داد: «آنها نه بهتر و نه بدتر از کاری بودند که ما میتوانستیم در داخل شرکت انجام دهیم.»
پت پتی، مدیرعامل پلتفرم مشاوره فریلنس Catalant گفت:
«نمیتوانم بگویم چند بار شنیدهام که کسی میگوید: آنها آمدند، ۲۰ میلیون دلار از ما گرفتند و نتیجهاش فقط یک گزارش طولانی درباره اینکه هوش مصنوعی به کجا میرود بود، بدون هیچ کاربرد عملی واقعی.»
مشاوران همچنین با این واقعیت روبهرو هستند که شرکتها امروز بسیار دیجیتالیتر و از نظر فنی آگاهتر از گذشته هستند.
تیلاک ماندادی، معاون ارشد سرمایهگذاری و مدیر تجربه و فناوری شرکت CVS Health گفت:
«حوزه سلامت بسیار پیچیده است… و ما متوجه شدیم که تیم داخلی خودمان بهترین گزینه برای ارائه این موارد کاربردی است.»
او افزود:
«رویکرد ما این نبود که برویم و گروهی مشاور بگیریم تا به ما بگویند با GenAI چه کار کنیم.»
مایکل میشه، شریک پیشین KPMG و استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که دورههای مشاوره تدریس میکند، میگوید:
«شرکتهای بزرگ مشاوره در شرایطی با ریسک و خطرپذیری بالا قرار دارند، تا حدی به این دلیل که در استخدام افراد متخصص هوش مصنوعی خیلی کند عمل کردند.»
او نتیجهگیری میکند:
«بهطور کلی صنعت مشاوره رهبر هوش مصنوعی نیست؛ عقبتر از آن حرکت میکند.»
برخی موفقیتهای هوش مصنوعی
البته شرکتها میگویند همچنان ارزش همکاری با مشاوران را میبینند. این شرکتها میتوانند به آنها نشان دهند چه چیزهایی در بخشهای دیگر صنعت مؤثر بوده و در صورت نیاز نقش نیروی کمکی اضافی را ایفا کنند.
PwC و Deloitte از اظهارنظر درباره این مقاله خودداری کردند. Accenture، KPMG، EY، McKinsey، Bain و BCG به CIO Journal و CFO Journal گفتند که تقاضا برای خدمات هوش مصنوعی آنها رو به افزایش است و مشتریان نیز از این خدمات ارزش دریافت میکنند.
تا ژوئیه، شرکت KPMG حدود ۱.۴ میلیارد دلار پروژه مشاورهای بالقوه مرتبط با هوش مصنوعی در آمریکا داشت، شامل قراردادهای مناقصهای و گسترش کار برای مشتریان فعلی، در حالی که دو سال پیش این رقم حدود ۵۰۰ میلیون دلار بود، به گفته یک سخنگو.
Accenture، که برخلاف دیگر شرکتهای بزرگ مشاوره، در بورس معامله میشود، در آخرین فصل مالی خود از افزایش ۱۰۰ میلیون دلاری در سفارشهای جدید هوش مصنوعی مولد نسبت به فصل قبل خبر داد. این رقم کمتر از افزایش ۲۰۰ میلیون دلاری فصلی در دو فصل گذشته است.
شرکتهای مشاوره همچنان نسبت به وعدههای خود خوشبین هستند. اریک کوچِر، شریک ارشد و رئیس مککنزی در آمریکای شمالی، میگوید که اغلب به مدیران عامل میگوید اگر بتوانند هوش مصنوعی مولد را بهطور مؤثر بهکار گیرند، میتوانند ارزش سهام خود را در پنج سال آینده دو برابر کنند.
با این حال، چند شرکت اذعان کردند که بخش زیادی از این وعده هنوز تحقق نیافته است. کوچِر میگوید، در حالی که برخی مشتریان مسیر تحول را آغاز کردهاند، تعداد کمی از آنها امروز از تمام ظرفیت هوش مصنوعی بهره میبرند.
توجه: Deloitte اسپانسر CIO Journal و CFO Journal است.
آزمون سخت هوش مصنوعی
مدیران شرکتها و مشاوران خارجی بهطور کلی توافق دارند که چه با حضور مشاوران و چه بدون آنها، کسبوکارها هنوز بهطور کامل با هوش مصنوعی مولد تحول نیافتهاند. پیادهسازی تعداد کافی موارد کاربردی در مقیاس وسیع برای ایجاد کارایی واقعی که به صرفهجویی در هزینه و افزایش درآمد منجر شود، کار دشواری است و زمان میبرد، که در نهایت میتواند به نفع صنعت مشاوره باشد.
بهطور کلی، شرکتهای بزرگ حاضرند برای پیادهسازی فناوریهای قابلاعتماد و قابلپیشبینی که تأثیر کمتری بر مزیت رقابتی دارند، به مشاوران پول بپردازند. فیونا چرنیاوسکا، مدیرعامل Source Global Research، میگوید: «هوش مصنوعی مولد امروز در این دسته نیست، اما برخی کاربردهای آن ممکن است طی چهار تا پنج سال آینده در این دسته قرار بگیرند.»
او ادامه میدهد: «نسلی از مدیران ارشد فناوری هستند که نسبت به توانایی مشاوران در پیادهسازی هوش مصنوعی بسیار بدگمان خواهند بود… با این حال، از دیدگاه شرکتهای مشاوره، موج دوم خواهد آمد و اینجاست که بیشتر درآمد خود را کسب خواهند کرد.»
چرنیاوسکا اضافه میکند: «مشکل فعلی این است که شرکتهای مشاوره تلاش کردهاند خود را در خط مقدم فناوری قرار دهند، در حالی که واقعاً جایگاه آنها این نیست.»
این مقاله در والاستریت ژورنال منتشر شده است.
اگر در فکر راهاندازی یا بهبود کسبوکار خود هستید، همین حالا برای مشاوره حرفهای و اختصاصی، با ما در تماس باشید و مسیر موفقیت را سریعتر آغاز کنید. 💼